Jogszabályi háttér

  • Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény
  • A társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény
  • A látvány-csapatsport támogatását biztosító támogatási igazolás kiállításáról, felhasználásáról, a támogatás elszámolásának és ellenőrzésének, valamint visszafizetésének szabályairól szóló 107/2011. (VI.30.) Korm. rendelet
  • A sportról szóló 2004. évi I. törvény,
  • A látvány-csapatsportok támogatásával összefüggő sportfejlesztési program jóváhagyására és a támogatási igazolás kiadására irányuló hatósági eljárásban fizetendő igazgatási szolgáltatási díjról szóló 39/2011. (VI. 30.) NEFMI rendelet.

Támogató: TAO törvény hatálya alá tartozó látvány-csapatsport támogatását megvalósító adózó

Látvány-csapatsport támogatás módja

  • visszafizetési kötelezettség nélkül nyújtott támogatás, juttatás, véglegesen átadott pénzeszköz
  • térítés nélkül átadott eszköz könyv szerinti értéke
  • térítés nélkül nyújtott szolgáltatás bekerülési értéke

Támogatási jogcímek

1)      Utánpótlás nevelési feladat

Utánpótlás-korú versenyzők kiválasztásával, felkészítésével, képzésével, edzőtáboroztatásával és versenyeztetésével összefüggő költségek, kiadások:

  • sportfelszerelések, sporteszközök beszerzésére fordított összeg;
  • sportorvos által igazolt gyógyszerek, diagnosztikai eszközök, gyógyászati segédeszközökre fordított összeg,
  • személyszállítás költsége (versenyre, mérkőzésre, edzésre, stb.)
  • nevezési költség (versenyre, mérkőzésre)
  • versenyengedélyek, játékengedélyek kiállításának díja
  • sportlétesítmény, sportpálya bérleti díja (igazolt használat alapján)
  • felkészítéssel, edzőtáborozással és versenyeztetéssel közvetlenül összefüggő szállás és étkezés költsége, stb.

A támogatás teljes összege évente nem haladhatja meg

  • sportszervezetnél illetve közhasznú alapítványnál utánpótlás-korú versenyzőnként az 1.000.000 Ft-ot
  • szakszövetségnél az egyes korosztályos válogatott keretek összesített létszáma alapján, a 15 évesnél idősebb korosztályos válogatottak esetén, az országos keret egy tagja esetén a 2.000.000 Ft-ot, a 13-14 éveseknél a regionális keret egy tagja esetén az 1.000.000 Ft-ot, a 6-12 éveseknél a megyei, területi (körzeti) keret egy tagja esetén az 500 000 Ft-ot.

Utánpótlás nevelési feladatok között sportszakemberek személyi jellegű ráfordítása csak akkor számolható el, ha a sportszakember szakmai tevékenységének legalább 75%-át igazolhatóan az utánpótlás-korú versenyzők felkészítése, versenyeztetése teszi ki.

2)      Versenyeztetéssel összefüggő feladat

Szakszövetség által szervezett versenyrendszer valamely bajnoki osztályában részt vevő, vagy arra indulási jogot szerzett, a látvány-csapatsport országos sportági szakszövetsége tagjaként működő amatőr sportszervezet által a szakszövetség részére fizetett díjköltségek, kiadások, az alábbiak szerint:

  • bajnokságban való részvétel díja, valamint a verseny, mérkőzés nevezési díja,
  • versenyeztetéssel kapcsolatos költségek (bírók küldése, rendelkezésre állása)
  • tagsági díj,
  • pályahirdetés díja,
  • versenyengedélyek, játékengedélyek kiállításának díja,
  • igazolásból, átigazolásból a szövetség felé befizetésre kerülő díj.

3)      Személyi jellegű ráfordítás

Számviteli törvényben meghatározott személyi jellegű ráfordítás (munkabér, munkadíj, személyi jellegű egyéb kifizetés, bérjárulék) kivéve

  • a hivatásos sportoló részére a sporttevékenységével összefüggő munkaviszonyára, vagy
  • amatőr sportoló részére a Spt. szerint díjazásnak nem minősülő de pénzben kifejezhető vagyoni értékkel bíró, a sporttevékenységének elismerésére tekintettel

kifizetésre kerülő személyi jellegű ráfordítások.

Hivatásos sportszervezettel sportszakmai tevékenység ellátására irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban –ideértve a vállalkozási szerződés alapján kifejtett tevékenységet is - álló sportszakember részére kifizetésre kerülő költség is személyi jellegű ráfordítás.

Sportszakember Spt. 77. § p)

  • természetes személy,
  • a 7/2010. (IV.23.) KSH közlemény szerinti szakképesítéssel rendelkezik,

a sportszervezettel munkaviszonyban, vagy polgári jogi jogviszonyban sporttevékenységgel kapcsolatban közvetlenül vagy közvetetten feladatot lát el (pl.: edző, csapatvezető, mérkőzésvezető, versenybíró, sportorvos, gyúró)

Hivatásos sportszervezet esetében személyi jellegű ráfordításra nyújtott támogatás csekély összegű (de minimis) támogatásként nyújtható,

  • nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak nem nyújtható,
  • 200 000 eurós korlát (három pénzügyi év),
  • támogatási intenzitás nem léphető át,
  • ellenőrző szervezet köteles írásban tájékoztatni, hogy a támogatás de minimis támogatásnak minősül, köteles meghatároznia támogatás pontos összegét támogatástartalomban kifejezve,
  • sportszervezet írásban vagy elektronikusan nyilatkozik az ellenőrző szervezetnek a megelőző két pénzügyi év de minimis támogatásairól.

4)      Tárgyi eszköz beruházás, felújítás

A Számviteli törvényben meghatározott beruházás, felújítás, ideértve

  • felnőtt korosztályba tartozó sportolók által használt sportfelszerelést, sporteszközt,
  • honlapfejlesztést (sportfejlesztési program megvalósításának nyomon követését szolgáló),
  • építési beruházásra irányuló tárgyi eszköz beruházást, felújítást, vagy sportcélú ingatlan-fejlesztést érintő tárgyi eszköz beruházást, felújítást,
  • iskolai sportkör feladatait ellátó diáksport egyesület, vagy a felsőoktatási intézmény keretei között működő sportszervezet feladatai ellátásának biztosítása érdekében a közoktatási vagy felsőoktatási intézmény tornatermére, tornaszobájára, sportcélú ingatlanára irányuló beruházást, felújítást,
  • biztonsági követelmények teljesülését szolgáló infrastuktúra-fejlesztését is.

5)      Képzéssel összefüggő feladatok

Képzéssel kapcsolatosan felmerülő költségek, kiadások:

a)      oktatók személyi jellegű költségei,

b)      oktatók és a képzésben részt vevők utazási- és szállásköltségei,

c)      egyéb folyó költségek (projekthez kapcsolódó anyagok, fogyóeszközök),

d)     amortizáció (projekttel arányosan),

e)      tanácsadói szolgáltatások,

f)       a képzésben részt vevők személyi jellegű ráfordítása, legfeljebb az a)-e) pontban felsorolt egyéb elszámolható költségek összegéig.

A képzési támogatások kizárólag a 800/2008/EK bizottsági rendelet szabályai alapján lehet nyújtani.

A képzés lehet:

  • „szakképzés”: olyan oktatást tartalmazó képzés, amely más munkakörben nem vagy csak csekély mértékben alkalmazható (25% támogatási intenzitás),
  • „általános képzés”: olyan oktatást tartalmazó képzés amely más vállalkozásnál vagy munkaterületen is alkalmazható   (60 % támogatási intenzitás).

Támogatás mértéke (Tao-tv. 22/C. § (4))

A támogatási igazolások összértéke nem haladhatja meg a támogatott szervezet jóváhagyott sportfejlesztési programjában szereplő,

a)      utánpótlás-fejlesztésre fordítandó tárgyévi kiadásainak 90 százalékát,

b)      versenyeztetéssel összefüggő költségeinek 90 százalékát,

c)      tárgyévi személyi jellegű ráfordítása 50 százalékát,

d)     tárgyévi képzési feladataival összefüggő kiadásainak általános képzés esetén 60 százalékát, szakképzés esetén 25 százalékát,

e)      tárgyévi beruházási, felújítási értéke - ideértve a biztonsági követelmények teljesülését szolgáló infrastruktúra-fejlesztést is - 70 százalékát, kivéve, ha a beruházás, felújítás sportcélú ingatlanra irányul és az e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben meghatározottak szerint utófinanszírozás keretében kerül a támogatott szerv részére kifizetésre. Ilyen esetben a jóváhagyott sportfejlesztési program alapján a tárgyévben a sportcélú ingatlanfejlesztés készültségével arányos elszámolás benyújtását és annak elfogadását követően nyújtható támogatás.

Támogatás menete

  • Együttműködési megállapodás a támogatandó partnerrel (szükséges: köztartozás mentességi igazolás = NAV 0-s igazolás, kiegészítő támogatási megállapodás)
  • Létrejött megállapodás esetén a támogatás utalása a támogatási igazolás kiállítása után történik
  • Időbeli ütemezésnek megfelelően utalt támogatás esetén a támogatót felelősség NEM terheli a pénz felhasználását illetően

A TAO törvény hatálya alá tartozó adózó az adókedvezményt az igazolás alapján veheti igénybe, a pénzügyi realizálás feltétele mellett.

A támogató jogcímre adhatja a támogatást, nem pedig általános támogatásként.

Maximum felajánlható támogatás: Társasági adófizetési kötelezettség 70%-a

Kiegészítő támogatásra felajánlott összeg után járó adókedvezmény 75%-a

A kiegészítő támogatás adóalap növelő tétel (nem a Társasági Adóból fizetendő)

 

Számszaki hatás MINTA - 500mFt adóalapig, 10% adókulcs

 

Tétel

Adóalap < 500 mFt

Támogatás nélkül

Üzemi-üzleti eredmény

100 000 000

100 000 000

Lcst támogatása (max)

7 000 000

0

Társasági adó alapja

93 000 000

100 000 000

Adó (10%)

9 300 000

10 000 000

Adókedvezmény

7 000000

0

Adófizetési kötelezettség

2 300 000

10 000 000

Adózás utáni eredmény

90 700 000

90 000 000

Támogatásból származó megtakarítás

700 000

0

Kiegészítő sportfejlesztési támogatás

525 000

0

Elért tényleges megtakarítás

175 000

0

Adófizetési kötelezettség

2 300 000

10 000 000

 

Számszaki hatás MINTA - 500mFt adóalaptól, 19% adókulcs

 

Tétel

Adóalap < 500 mFt

Támogatás nélkül

Üzemi-üzleti eredmény

1000 000 000

1000 000 000

Lcst támogatása (max)

50 000 000

0

Társasági adó alapja

950 000 000

1000 000 000

Adó (10%)

180 500 000

190 000 000

Adókedvezmény

50 000 000

0

Adófizetési kötelezettség

130 500 000

190 000 000

Adózás utáni eredmény

819 500 000

810 000 000

Támogatásból származó megtakarítás

9 500 000

0

Kiegészítő sportfejlesztési támogatás

7 125 000

0

Elért tényleges megtakarítás

2 375 000

0

Adófizetési kötelezettség

130 500 000

190 000 000

 

Speciális esetek

  • Ha többet fizet, mint a 70%, akkor 3 évig leírható a társasági adóból a többlet.
  • Ha a cég a kiegészítő támogatás megfizetését követően átlép a 19%-os adósávba, akkor pótbefizetést kell az adómegtakarítási különbözetre eszközölnie.
  • A kiegészítő támogatást csak a 2013/2014-es sportfejlesztési programok esetén kell fizetni, a korábbi években jóváhagyott, még feltölthető keretek esetében nincsen ilyen kiegészítő támogatás fizetési kötelezettség.

Határidők

  • A társasági adó feltöltés időpontja: adott naptári év december 20.
  • A TAO utalásának időpontja: adott naptári év december 31.
  • Kiegészítő támogatás utalásának időpontja adott naptári év december 31.

Adott naptári évben érvényesíthető az adókedvezmény

Bejelentési kötelezettség

  • NAV felé bejelentési kötelezettség áll fenn a cég részéről
  • Utalást követően 8 napon belül
  • SPORTBEJ - főlap
  • SPORTBEJEL0101 – utalás egyesületnek (előfinanszírozott)
  • SPORTBEJEL0102 – kiegészítő támogatás(előfinanszírozott)
  • SPORTBEJEL0201 – utalás egyesületnek (utófinanszírozott)
  • SPORTBEJEL0202 – kiegészítő támogatás(utófinanszírozott)

Összegzés

  • A látvány-csapatsportok támogatása miatt csökken az adóalap, így csökken az adófizetési kötelezettség.
  • Sport támogatása miatt növekszik a támogató szervezet pozitív megítélése.
Szerző: Illés Angéla  2014.02.14. 19:16 Szólj hozzá!

Címkék: sport támogatás adóalap látványsport

A bejegyzés trackback címe:

https://illes-angela.blog.hu/api/trackback/id/tr695814772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása