A Magyar Közlöny 2014. évi 179. számában jelent meg a 2015. január 1-jén hatályba léptetett „a családok otthonteremtési kedvezményével összefüggésben az egyes kormányrendeletek módosításáról” szóló 331/2014. (XII. 18.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Módr6.), amely:

  • a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet 1.)
  • a fiatalok, valamint a többgyermekes családok lakáscélú kölcsöneinek állami támogatásáról szóló 134/2009. (VI. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet 2.)
  • a lakásépítési támogatásról szóló 256/2011. (XII. 6.) Korm. rendelet (a továbbiakban: LétRendelet 1.)
  • az otthonteremtési kamattámogatásról” szóló 341/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: OkRendelet 1.)

egyes rendelkezéseit módosítja, kiegészíti.

Az érdemi változások a következők:

I. Az Rendelet 1. vonatkozásában

  1. Az 1.§ (4) bekezdése kiegészült a lakás fogalmát az RENDELET 1. alkalmazása tekintetében meghatározó 17. ponttal.
  2. Az időközben született bírósági döntésekre is figyelemmel módosult az 5.§ (6) bekezdése. Míg a 2014. december 31-ig hatályos norma alapján utólagos FOT abban az esetben nyújtható, ha a támogatott személy 2009. július 1-jét megelőzően megkötött kölcsönszerződéssel rendelkezik, addig az új b) pont szerinti előfeltétel az, hogy a támogatott személy a kölcsönszerződés iránti kérelmét legkésőbb 2009. június 30-án benyújtotta, és ennek tényét a hitelintézet által kiállított irattal igazolja. A Módr6. 9.§ b) pontja ezt a változtatást az RENDELET 1. 5.§ (7) bekezdése módosításával a lakásépítési/lakásvásárlási kedvezmény tekintetében is átvezeti. Az RENDELET 1. 52.§ a) pontjából következően az új 5.§ (6)-(7) bekezdést a Kincstár, illetve a bíróság által jogerősen elbírált esetekben nem kell alkalmazni, ebből következően a folyamatban lévő, jogerősen le nem zárt támogatási, vagy jogorvoslati kérelmek ügyében azonban alkalmazandó.

Az utólagos FOT nyújtása abban az esetben jogszerű, ha a kérelmező az 5.§ (6) bekezdés a)-d) pontjaiba foglalt minden feltételt egyaránt teljesíti.

Az új 5.§ (8) bekezdés egyértelművé teszi, hogy utólagos támogatási igény esetén kiket kell együttköltöző családtagokként számba venni.

  1. A megelőlegező kölcsönből eredő állami követelés érvényesíthetősége érdekében tovább pontosította az 5/A.§ (8a) bekezdése a hitelintézet kapcsolódó kötelezettségét, továbbá 30-ról 60 napra emelte azt a határidőt, amelyen belül a hitelintézetnek az állami követeléssel érintett támogatási ügyet további intézkedésre a Kincstárhoz kell áttennie. Az RENDELET 1. 52.§ b) pontjából következően az 5/A.§ (8a) bekezdést a 2015. január 1-jét megelőzően a hitelintézet által a Kincstárnak még át nem adott ügyekben kell alkalmazni.
  2. A 18.§ (2) bekezdés új p) pontjának beillesztésével az RENDELET 1. is tartalmazza a közigazgatási eljárásokban eddig is elfogadott használati megosztási megállapodást osztatlan közös tulajdon esetén.
  3. Az újraszabályozott 21.§ (7b) bekezdés egyértelművé teszi, hogy a visszafizetési kötelezettség alól csak abban az esetben mentesülhet a távozó volt házasfél, ha – a nagykorúvá vált kivételével – valamennyi gyermeket az ingatlant magához váltó félnél helyezik el. A gyermekek megosztott elhelyezéséhez a kedvezmény nem társul.
  4. Az újonnan beillesztett 21/A.§ (1a) bekezdése 2015. január 1-jétől kizárja az állami igény biztosítékainak átjegyzését (a visszafizetési kötelezettség alóli mentesülést) arra az esetre, ha a lakásigényét kielégítő újabb lakást a támogatott személy a Ptk. szerinti közeli hozzátartozójától vagy élettársától vásárolta. Az előbbiek irányadók arra a helyzetre is, amelyben a támogatott személy tulajdonosa az eladó jogi személynek, jogi személyiség nélküli szervezetnek, illetve egyéni vállalkozóként önmagának, mint magánszemélynek értékesíti az újabb ingatlant. Az RENDELET 1. 52.§ c) pontjából következően a 21/A.§ (1a) bekezdést a 2015. január 1-jén vagy azt követően benyújtott elidegenítésről szóló bejelentésre kell alkalmazni.
  5. A 25.§ (2a)-(2b) bekezdéseiben a Kincstár számára meghatározott új feladat az állami igény biztosítékainak a hatósági határozattal való bejegyeztetése, ha a hitelintézet az állammal szembeni megtérítési igényt jogszerűen érvényesítette, ugyanakkor a támogatással érintett ingatlan az adós támogatott személy tulajdonában áll. Az RENDELET 1. 52.§ d) pontjából következően a 25.§ (2a)-(2b) bekezdéseit a 2015. január 1-jén vagy azt követően benyújtott lakáscélú állami megtérítési kötelezettség iránti kérelmek esetén kell alkalmazni.
  6. A 4.§ d) pontja kiterjesztette a vásárolt telekre fordított költség levonása kedvezményének lehetőségét az eddigi egy évről öt évre.
  7. Az 5/A.§ (11) és (13) bekezdésben az „IVF kezelés” helyébe a „reprodukciós eljárás” kifejezés lépett. Az RENDELET 1. 52.§ e) pontjából következően az új kifejezéseket azon megelőlegező kölcsönszerződések esetén kell alkalmazni, amelyek tekintetében a gyermekvállalás teljesítésére biztosított – RENDELET 1. 5/A.§ (2) vagy (5) bekezdése szerinti – határidő 2015. január 1-jén vagy azt követően jár le.

II. Az RENDELET 2. vonatkozásában

  1. Az 1.§ (2) bekezdése kiegészült a lakás fogalmát az RENDELET 2. alkalmazása tekintetében meghatározó 22. ponttal.
  2. Az új 2.§ (1) bekezdés aa) alpont rendelkezéséből következően az új lakás felépítéséhez abban az esetben nyújtható támogatás, ha összkomfortos lakást építenek.
  3. A 3.§ (1) bekezdés d) pontja kiterjesztette a vásárolt telekre fordított költség levonása kedvezményének lehetőségét az eddigi egy évről öt évre.
  4. Az eddigi, számlabenyújtási kötelezettséghez kapcsolódó közvetett utalás helyett az új 2.§ (12) bekezdés direkt formában is rendelkezik arról, hogy a hitelintézet által elfogadott költségvetés a támogatás igénybevételével érintett kölcsönszerződés megkötésének a feltétele. Az RENDELET 2. új 15.§ a) pontjából következően e rendelkezést a 2015. január 1-jén vagy azt követően megkötött szerződésekre kell alkalmazni.
  5. Az új 4.§ (4) bekezdés alapján a kamattámogatott kölcsönnel érintett lakást a kölcsön kamattámogatással érintett összegének erejéig, a kölcsön futamidejének lejártáig, de legfeljebb húsz évig, a kamattámogatással érintett kölcsönszerződés alapján a hitelintézet javára jelzálogjog, valamint annak biztosítására elidegenítési és terhelési tilalom terheli. Az RENDELET 2. új 15.§ b) pontjából következően e rendelkezést a 2015. január 1-jén vagy azt követően benyújtott kölcsönkérelmekre kell alkalmazni.
  6. A 6.§ (5) bekezdés új l) pontjának beillesztésével az RENDELET 2. is tartalmazza a közigazgatási eljárásokban eddig is elfogadott használati megosztási megállapodást osztatlan közös tulajdon esetén.
  7. A 7.§ (1) bekezdés módosított a) pontja előírja, hogy a számlaadási kötelezettség teljesítésének összhangban kell állnia a készültségi fokkal. Az új (1a) bekezdés szerint a számlabenyújtási kötelezettség csökkenthető a természetbeni juttatásnak az e juttatást nyújtó közhasznú szervezet vagy települési önkormányzat által igazolt értékével is. A juttatásnak nyilvános pályázaton elnyertnek kell lennie.

III. A Létr. vonatkozásában

  1. A Módr6. 17.§-33.§-a a LétRendelet 1. átfogó módosításával vezeti be a családok otthonteremtési kedvezményét, valamint a fentiekhez hasonló pontosító rendelkezéseket is tartalmaz.
  2. A Módr6. 45.§ (2) bekezdésből következően a LétRendelet 1.-t módosító rendelkezések 2015. július 1-jén lépnek hatályba, ezért az új rendelkezések alkalmazására majd a hatálybalépést megelőzően kívánunk részleteiben is kitérni.

IV. Az Okr. vonatkozásában

  1. Az 1.§ (1) bekezdése kiegészült a lakás fogalmát az OkRendelet 1. alkalmazása tekintetében meghatározó 22. ponttal.
  2. A 3.§ (2) bekezdés már nem tartalmazza az időközben meghaladott, egyes kérelmek benyújtására előírt határidőket. Az eddigi, számlabenyújtási kötelezettséghez kapcsolódó közvetett utalás helyett az új 3.§ (10) bekezdés direkt formában is rendelkezik arról, hogy a hitelintézet által elfogadott költségvetés a támogatás igénybevételével érintett kölcsönszerződés megkötésének a feltétele. Az OkRendelet 1. új 21.§ a) pontjából következően e rendelkezést a 2015. január 1-jén vagy azt követően megkötött szerződésekre kell alkalmazni.
  3. A 4.§ (1) bekezdés új bc) alpontjából következően az otthonteremtési kamattámogatás igénylésének feltétele, hogy a támogatott személy az otthonteremtési kamattámogatás nyújtásáról szóló szerződésbe foglaltan kötelezettséget vállal – a Nemzeti Eszközkezelő Zrt. vagyonkezelésébe tartozó lakóingatlan visszavásárlásához felvett hitelintézeti kölcsön kamatainak megfizetéséhez nyújtott kamattámogatás kivételével – arra vonatkozóan, hogy a kölcsön futamidejének első öt éve lejártáig terjedően a kamattámogatással érintett lakást haszonélvezet vagy használati jog nem terheli.
  4. A 4.§ új (1d) bekezdéséből következően korszerűsítés esetén a saját jogú öregségi vagy özvegyi nyugdíjra jogosultnak nem kell azt igazolnia, hogy saját maga – házastársak vagy élettársak esetén legalább az egyik fél – legalább 180 napja folyamatosan az egészségbiztosítás nyilvántartásában biztosítottként szerepel. A 14.§ (1) bekezdés új q) pontja szerint annak tényét, hogy a kérelmező saját jogú öregségi vagy özvegyi nyugdíjra jogosult, a nyugellátás megállapításáról szóló határozattal kell igazolni.
  5. A 4.§ új (2a) bekezdés szerint új lakás vásárlása, új, összkomfortos lakás építése, meglévő használt lakás korszerűsítése és meglévő használt lakás bővítése esetén az építési engedély kiadását legfeljebb hat hónappal megelőzően kiállított számla fogadható el. Az OkRendelet 1. új 21.§ b) pontjából következően e rendelkezést a 2015. január 1-jén vagy azt követően benyújtott kölcsönkérelmekre kell alkalmazni.
  6. Az új 5.§ (4) bekezdés szerint a számlabenyújtási kötelezettség csökkenthető a természetbeni juttatásnak az e juttatást nyújtó közhasznú szervezet vagy települési önkormányzat által igazolt értékével is. A juttatásnak nyilvános pályázaton elnyertnek kell lennie.
  7. Az új 9/A.§ (3) bekezdés meghatározza a visszavásárlási jogát gyakorló hiteladós vagy zálogkötelezett otthonteremtési kamattámogatás igénylésének a módját és határidejét.
  8. Az új 12.§ (8) bekezdés alapján a kamattámogatott kölcsönnel érintett lakást a kölcsön kamattámogatással érintett összegének erejéig, a kölcsön futamidejének első öt évében, a kamattámogatással érintett kölcsönszerződés alapján a hitelintézet javára jelzálogjog, valamint annak biztosítására elidegenítési és terhelési tilalom terheli. Az OkRendelet 1. új 21.§ b) pontjából következően e rendelkezést a 2015. január 1-jén vagy azt követően benyújtott kölcsönkérelmekre kell alkalmazni.
  9. Az új 13/A.§ azt a helyzetet szabályozza, amely során a támogatott személyek valamelyike az otthonteremtési kamattámogatással érintett kölcsönszerződés saját magára vonatkozóan történő megszüntetését kezdeményezi:
  • A 13/A.§ (1) bekezdéséből következően, abban az esetben, ha a támogatott személyek valamelyike a kölcsönszerződés saját magára vonatkozóan történő megszüntetését kezdeményezi és a kölcsönkérelem benyújtásakor az a feltétel, hogy legalább 180 napja folyamatosan az egészségbiztosítás nyilvántartásában biztosítottként szerepel, nem a személyére vonatkozóan teljesült, a kölcsönszerződés módosítását követően a támogatott személyeket a 15/A. § d) pontja szerinti visszafizetési kötelezettség nem terheli, és a kötelemben maradó támogatott személy az otthonteremtési kamattámogatásra a kölcsönszerződés módosítását követően jogosult (Egyébként, a 15/A. § d) pontjából következően, ha az otthonteremtési kamattámogatást új lakás vásárlására, új, összkomfortos lakás építésére, meglévő használt lakás korszerűsítésére és meglévő használt lakás bővítésére nyújtották, és a támogatott személy az ingatlanban 50 százalékos tulajdoni hányaddal való rendelkezés, lakóhely létesítés, az ingatlan lakóhelyként való használata, más személy használati és haszonélvezeti joga alóli mentessége, valamint a használatbavétel tudomásulvételét igazoló hatósági bizonyítvány bemutatása iránti kötelezettségének nem tesz eleget, az otthonteremtési kamattámogatást a hitelintézet visszavonja, és a támogatott személy a már igénybevett kamattámogatást az igénybevétel napjától esedékes, a Ptk. szerint számított kamatokkal együtt köteles a hitelintézeten keresztül visszafizetni. Ha a támogatott személy visszafizetési kötelezettségének nem tesz eleget, úgy a hitelintézet tájékoztatja erről a Kincstárat és megküldi az ügy iratait.).
  • A 13/A.§ (2) bekezdéséből következően, ha a támogatott személyek valamelyike a kölcsönszerződés saját magára vonatkozóan történő megszüntetését kezdeményezi és a kölcsönkérelem benyújtásakor az a feltétel, hogy legalább 180 napja folyamatosan az egészségbiztosítás nyilvántartásában biztosítottként szerepel, a saját személyére vonatkozóan teljesült, a támogatott személyeket a 15/A.§ d)pontja szerinti visszafizetési kötelezettség nem terheli, azonban a kötelemben maradó támogatott személy az otthonteremtési kamattámogatásra a kölcsönszerződés módosítását követően nem jogosult. Az előbbiek alóli, a (3) bekezdés szerinti kivételként a kamattámogatásra való jogosultság továbbra is fennmarad, ha a kötelemben maradó támogatott személy a legalább 180 napja folyamatosan az egészségbiztosítás nyilvántartásában biztosítottként való szerepelésének feltételét a személyére vonatkozóan a kölcsönkérelem benyújtását megelőző időszakra a kölcsönkérelem benyújtásakor igazolta vagy a kölcsönszerződésnek a támogatott személy adóstársára vonatkozóan való megszüntetése céljából történő módosítását megelőzően igazolja.
  • A 13/A.§ (4) bekezdéséből következően, az (1)-(3) bekezdésbeli esetekben a visszafizetési kötelezettség alóli mentesülésnek az is feltétele, hogy a lakóhely létesítés, az ingatlan lakóhelyként való használata, más személy használati és haszonélvezeti joga alóli mentessége, valamint a használatbavétel tudomásulvételét igazoló hatósági bizonyítvány bemutatása iránti kötelezettséget a kölcsönszerződés megszüntetését kezdeményező adósnak legalább a kölcsönszerződés személyére vonatkozóan való megszüntetése céljából történő módosításának időpontjáig kell teljesíteni.

Az OkRendelet 1. új 21.§ c) pontjából következően e rendelkezéseket a 2015. január 1-jén vagy azt követően benyújtott kölcsönszerződés megszüntetése iránti kérelmekre kell alkalmazni.

  1. A 14.§ (1) bekezdés új p) pontjának beillesztésével az OkRendelet 1. is tartalmazza a közigazgatási eljárásokban eddig is elfogadott használati megosztási megállapodást osztatlan közös tulajdon esetén.
  2. A 4.§ (1) bekezdés módosított j) pontja előírja, hogy a számlaadási kötelezettség teljesítésének összhangban kell állnia a készültségi fokkal.
  3. A módosított 5.§ (1) bekezdés b) pont rendelkezéséből következően az új lakás felépítéséhez abban az esetben nyújtható támogatás, ha összkomfortos lakást építenek. Az OkRendelet 1. új 21.§ b) pontjából következően e rendelkezést a 2015. január 1-jén vagy azt követően benyújtott kölcsönkérelmekre kell alkalmazni.
  4. Bár az OkRendelet 1. 1.§ (1) bekezdés 2., 3., 6., 8., 9., 12. pontja, a 3.§ (1) bekezdés c)-e) pontja, a 4.§ (1) bekezdés b) pont ba) alpontja, a 4.§ (1) bekezdés e) pontja, a 4.§ (3) bekezdése, a 4-6. alcímei, a 10.§ (4) bekezdése 2015. január 1-jével hatályát vesztette, az OkRendelet 1. új 21.§ (2) bekezdéséből következően azoknak a 2014. december 31-én hatályos rendelkezéseit a legkésőbb 2014. december 31-én benyújtott otthonteremtési kamattámogatás iránti kérelmekre továbbra is alkalmazni kell.
Szerző: Illés Angéla  2015.01.18. 15:06 Szólj hozzá!

Címkék: szocpol lakástámogatás

A bejegyzés trackback címe:

https://illes-angela.blog.hu/api/trackback/id/tr577085733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása