Az önkormányzati gazdálkodás jogszabályi háttere

  • a Magyar Köztársaság 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény,
  • Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény(új Ötv.) (módosította: 2012. évi  CXCVI. törvény),
  • az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.), (módosította: 2012. évi XVII. törvény, 2012. évi  CXCVI. törvény, 2012. évi CCVIII. törvény és a 2012. évi CXCVI. törvény),
  • a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény,
  • az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény,
  • a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény,
  • Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: stabilitási törvény),
  • az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet, (módosította: 56/2012. (III.30.) Korm. rendelet)
  • az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.), (módosítás várható!)
  • az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet, (továbbiakban: Áhsz.) (módosítás várható!)
  • Az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendelet
  • A szakfeladat-rendről és az államháztartási szakágazati rendről szóló 56/2011. (XII.31.) NGM rendelet (módosította: 5/2012. (III.1.) NGM. rendelet) (módosítás várható!!!)
  • a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet.
  • Módszertani  útmutató  a 2012. évi beszámoló összeállításához
  • Módszertani  útmutató  a 2013. évi elemi költségvetés összeállításához

Új miniszteri rendeletek

  • Törzskönyvi nyilvántartásról szóló 6/2012. (III.1.) NGM rendelet
  • Szakfeladat-rendről szóló 56/2011. (XII.31.) NGM rendelet
  • Tervezésről szóló 5/2012. (III.1.) NGM rendelet]

2013. évi változások

  1. A Magyar Köztársaság 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény
  • 2013. évtől az önkormányzati feladatellátás, ezzel együtt a finanszírozási rendszer is alapjaiban  megváltozik.
  • A 2013. évi költségvetési kondíciók:

–        A helyi önkormányzatok 2013. évi feladataihoz a 2013. évi költségvetési törvény 636,4 milliárd forint támogatást biztosít, amely a 2012. évi támogatás 61,1%-a.

–        A feladatellátás állami átvételével egyidejűleg kiszabályozásra kerülnek:

ü      a helyben maradó személyi jövedelemadó 5 százalékpontja,

ü      (a fennmaradó 3 százalékpont állami támogatássá alakul át),

ü      a gépjármű 45%-a,

ü      (15 százalékpontnyi rész az általános támogatás egyik forrása lesz), valamint

ü      az illetékbevétel egésze

(2012-ben is már csak a megyei jogú városi önkormányzatokat és a Fővárosi Önkormányzatot illette meg).

  • A helyi önkormányzatok számára kötelező feladatot továbbra is törvény írhat elő, az önkormányzatok eltérő adottságait (gazdasági teljesítőképesség, lakosságszám, a közigazgatási terület mérete) is figyelembe véve.
  • Az Mötv. szerint a helyi közügyek, illetve a helyben biztosítható közfeladatok 2013-tól:

–        településfejlesztés, településrendezés, településüzemeltetés (köztemetők, közvilágítás, kéményseprés, stb.),

–        óvodai ellátás,

–        szociális, és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,

–        egészségügyi alapellátás (háziorvosi, fogorvos, stb.), az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások, környezet-egészségügy (pl. köztisztaság, rovarirtás),

–        kulturális szolgáltatás (könyvtár, közművelődés, előadó-művészet támogatása, stb.),

–        helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, ivóvízellátás, szennyvízelvezetés, -kezelés és -ártalmatlanítás (csatornaszolgáltatás),

–        lakás- és helyiséggazdálkodás,

–        honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem,

–        közreműködés a település közbiztonságának biztosításában,

–        helyi közfoglalkoztatás,

–        helyi adóval, gazdaságszervezéssel és turizmussal kapcsolatos feladatok,

–        sport, ifjúsági ügyek,

–        nemzetiségi ügyek,

–        helyi közösségi közlekedés biztosítása,

–        hulladékgazdálkodás,

–        távhőszolgáltatás,

–        kistermelők, őstermelők jogszabályban meghatározott termékei értékesítési lehetőségének, hétvégi árusításának biztosítása.

  • A helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
  • A 2013. évi költségvetési törvény szerint egyes önkormányzatokat megillető általános működési támogatás (113,1 milliárd forint) a következők szerint illeti meg a települési önkormányzatokat.

Az egyéb további kötelező önkormányzati feladatok támogatása lakosságszám alapján illeti meg az önkormányzatokat, melynek fajlagos összege 2 700 forint/fő, de legalább 3 000 000 forint. A Fővárosi Önkormányzat esetében a támogatás összege 2 milliárd forint.

EU-s projektek átvétele

Az intézmények átadása / átvétele során a megállapodásban rendelkezni kell az EU-s projektekről is: az önkormányzati fenntartó vagy a köznevelési intézmény, mint korábbi projekt gazda és a Központ, illetve az intézmény egység, mint jövendőbeli projekt gazda között. A jogszabály itt négy típusú átadást különböztet meg:

–        ha fejlesztés tárgya közvetlenül az intézmény vagy ahhoz kapcsolódó szakmai tartalomfejlesztés, akkor a projekt gazda jogutódja a Központ,

–        ha a fejlesztés tárgya infrastrukturális fejlesztés és a projekt gazda a működtető települési önkormányzat, akkor a szerződési helyzet változatlan, viszont a beszerzett eszközök a Központ ingyenes használatába kerülnek,

–        ha a fejlesztésnek infrastrukturális és szakmai tartalomfejlesztés egyaránt tárgya, akkor jövőbeni projekt gazdaként az intézményt működtető települési önkormányzat és a Központ konzorciumot hoz létre,

–        ha a fejlesztésnek infrastrukturális és szakmai tartalomfejlesztés egyaránt tárgya, de az intézményt a Központ nem csak fenntartja, de működteti is, akkor a projekt gazda is.

Az önkormányzati alrendszert érintő változások, feladatok

Költségvetési rendelet-tervezet tartalmazza:

–        Az önkormányzat költségvetését

–        Az önkormányzati hivatal (polgármesteri hivatal, közös hivatal) költségvetését

–        Az önkormányzati költségvetési szervek költségvetését

 Nem tartalmazza a nemzetiségi önkormányzatok költségvetését!

2013-ban is valamennyi költségvetési szerv készít elemi költségvetést

–         önállóan működő és gazdálkodó és az

–         önállóan működő  költségvetési szerv is!!!!!

–        az önkormányzat,

–        az önkormányzati hivatal (közös hivatal)

–        a helyi nemzetiségi önkormányzat

Az önkormányzati költségvetési szervek elemi költségvetést a polgármester hagyja jóvá! [Áht. 28. § (5)]

Mind a költségvetési rendelethez, mind a zárszámadáshoz továbbra is készülnek tájékoztató kimutatások, mérlegek, de azokat előzetesen rendelettel nem kell jóváhagyni!

–        Hiány tervezése 2013-ban!

–        A működési hiány hitellel nem finanszírozható!

–        Hitel néhány kivételtől eltekintve csak Kormány előzetes hozzájárulásával vehető fel!

–        2012-ről az önállóan működő költségvetési szerveknek is kell készíteni elemi beszámolót!

Az önállóan működő költségvetési szervek

–        a személyi juttatások és járulékok előirányzatival önállóan rendelkeznek,

–        Az egyéb előirányzatok felett a munkamegosztási megállapodásban foglaltak szerint

–        2012-től az elszámolási számla megnevezése helyett „FIZETÉSI SZÁMLA”

–        Fizetési számla  minden költségvetési szerv részére csak egy nyitható, egy belföldi hitelintézetnél, vagy a kincstárnál (mellette alcímű számlák igen)

–        Valamennyi költségvetési szervnek önálló fizetési számlát kell nyitni és adószámot kell kérni

–        Ellenjegyzés helyett pénzügyi ellenjegyzés

–        Pénzügyi ellenjegyzés csak a kötelezettség-vállalásnál kötelező

–        Az utalvány ellenjegyzése megszűnt

–        A jegyző nem lehet pénzügyi ellenjegyző

–        A jegyző csak kijelölheti az ellenjegyzőt, ha az önkormányzati hivatal nem rendelkezik gazdasági szervezettel

–        A költségvetési rendelet előterjesztésének, jóváhagyásának határideje

–        Előterjesztés: a központi költségvetési törvény hatályba lépését követő 45. nap 2013. február 14.

–        Elfogadás: az előterjesztéstől számított 30 napon belül kell a jóváhagyott költségvetést a Kincstárnak megküldeni

–        Értékhatárok: 2013-ban

–        Köztisztviselők illetményalapja: 38.650 forint

–        Cafatéria keret bruttó 200.000 forint

–        Versenytárgyalás útján értékesített vagyontárgy értékhatára 25 millió forint

–        Kisösszegű követelés 100.000 forint.

–        Jutalomra vállalható kötelezettség: a rendszeres személyi juttatás %-ban költségvetési rendeletben meghatározottak szerint [Ávr. 51. § (1) bekezdés]

Szerző: Illés Angéla  2013.02.21. 19:50 Szólj hozzá!

Címkék: önkormányzat költségvetési szerv pénzügyi ellenjegyzés áht államháztartásról szóló törvény

A bejegyzés trackback címe:

https://illes-angela.blog.hu/api/trackback/id/tr165097162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása